BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 1, 2010

Kepentingan Kreativiti

Kepentingan Kreativiti dalam Pengajaran Pendidikan Seni Visual

1) Boleh meningkatkan pemikiran kreatif dan tahap pengetahuan artistik pelajar sekaligus memperkembangkan potensi peribadi pelajar kerana ia memberi pengalaman melihat imej daripada sumber-sumber lain dan ini dapat mencetuskan idea kepada hasil lukisan atau bentuk-bentuk seni yang dilakukan selanjutnya.

2) Membentuk motivasi dan kesedaran kendiri pelajar kerana melaluinya mereka akan lebih mengenali dan memahami tentang kebolehan dan kelemahan diri sendiri.

3) Bijak dalam membentuk hubungan sosial kerana ia merangsang situasi yang membenarkan pelajar bercakap, berfikir & bekerja secara bebas serta menggalakkan pelajar untuk menerangkan secara verbal tentang imej atau bentuk-bentuk karya yang dihasilkan.

4) Menggalakkan pelajar hadir ke kelas kerana pendidikan seni sentiasa memberi ruang kepada keseronokan dalam menghasilkan kerja-kerja seni.

5) Boleh meningkatkan tahap pencapaian pelajar dalam subjek atau mata pelajaran yang lain kerana pengetahuan artistik boleh dikaitkan dengan subjek-subjek lain di sekolah.

6) Dapat menggambarkan perkembangan idea atau pemikiran pelajar dalam usaha menterjemah kepada bentuk-bentuk visual, contohnya melalui lakaran/lukisan ataupun portfolio yang dihasilkan, sekaligus mendorong pelajar menjelaskan tentang idea mereka.

7) Dapat menyediakan suasana yang menguji, mencabar & merangsang sehingga pelajar dapat berfikir di luar kotak pemikiran.

8) Dapat menanamkan keyakinan dalam diri pelajar berasaskan keupayaan-keupayaan yang ada melalui pengalaman melihat dan meluahkan sesuatu secara visual tentang apa yang difikirkan dan membuat penjelasan sama ada membuat apresiasi atau kritikan terhadap sesebuah karya.

9) Dapat mengelakkan kebosanan pelajar kerana ia melibatkan imej-imej visual yang dapat menarik perhatian dan lebih berkesan daripada penjelasan menggunakan ayat dan perkataan.

10) Dapat membina makna berdasarkan bahan-bahan yang dilihat, dirasai dan dipelajari oleh pelajar terutamanya dalam penghasilan karya-karya seni oleh mereka sendiri.

Catan manuskrip Parsi